Hej! För dig som råkat hamna på min blogg kanske undrar vad den handlar om? Den handlar mest om min vardag, men även om något annat som hänt i världen som jag har lust att skriva om. Jag skriver inte för att få så många läsare som möjligt utan för att få "skriva av" mig. Hoppas ni trivs.

Katter har nio liv .. ?

Ja, man säger ju att en katt har nio liv. Men jag vet inte om jag ska tro på det. Jag började fundera på det i morse när jag sneglade mot tidningen som uppslagen på en sida där det var en artikel om en katt som varit borta men kommit hem igen - med en skottskada. Jag läste aldrig artikeln så jag har ingen aning om om vad som hänt, mer än att katten blivit skjuten men fortfarande lever.

 

Jag tänkte att, jo en katt är smidig och klarar de flesta fall. Men tänk om de en dag faller från en gren och bryter nacken och har bara använt 2 av sina 9 liv (eller något sånt). Då lär han/hon ju dö iaf. För nacken kan la inte bara självläka bara för att han/hon har 7 liv kvar? Det är ju ganska logiskt.

 

Så varför säger man då att en katt har nio liv? En katt jag ägde när jag var yngre. Pelles (RIP) bror. Han blev påkörd här ute på gården av en bil som skulle in och vända. Och denna katten hade ju inte förbrukat sina 9 liv. Inte ett enda. Men ändå så reser han sig inte upp och går därifrån. Det är ju oxå ganska logiskt när tarmarna hänger ut från en. Så nu kommer frågan igen. Varför säger man att en katt har nio liv?

 

Är det för att den är så smidig som man säger det eller beror det på något annat? Kan Du svaret så skicka gärna iväg en kommentar för jag är nyfiken :)

/kramar


Kommentarer
Postat av: Michael James

Sara, det är ett talesätt/uttryck. Nån har säkert i historien varit med om att en katt överlevt diverse olyckor ett antal gånger. Dessutom är 9 en magisk siffra och katten har ju alltid vart lite mytologisk uppfattad i historien/mytologin - se på häxprocesserna - otroligt att det fortfarande finns katter så som de förföljdes

2010-04-15 @ 21:44:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0