Hej! För dig som råkat hamna på min blogg kanske undrar vad den handlar om? Den handlar mest om min vardag, men även om något annat som hänt i världen som jag har lust att skriva om. Jag skriver inte för att få så många läsare som möjligt utan för att få "skriva av" mig. Hoppas ni trivs.

Luftslottet som sprängdes

Innan lovet var slut så stack jag och min kära gamla vän Nissan till varberg och kollade in Luftslottet som sprängdes. Det är den tredje och sista delen av Millenniumserien av Stieg Larsson. Precis som de andra två tidigare filmerna, Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden, så är Luftslottet som sprängdes hur bra som helst. Det är en film som jag gärna tipsar om!

Luftslottet som sprängdes börjar precis där Flickan som lekte med elden slutade. Man får följa Mikeal Blomkvist i hans kamp att rentvå Lisbeth Salander och avslöja regeringen och Säpos hemligheter. Medan Lisbeth ligger på sjukhus för att återhämta sig kommer en gammal man från Säpo in till hennes far - som oxå ligger på sjukhus - och sjuter honom. Den gamla mannen går till Lisbeths rum för att döda henne med. Men som tur är så finns hennes nya advokat (Mikaels syster) i rummet samtidigt. Hon blockerar dörren och låser in sig själv och Lisbeth på toaletten. Efter detta får Lisbeth polisövervakning dygnet runt.

Lisbeth tillfrisknar och så småningom börjar tingsrätten sin förhandlig om vilket straff Lisbeth ska få. Lisbeths gamla psykiatriker(?) Dr. Peter Teleborian vill tillsammans med regeringen och Säpo få in Lisbeth på kliniken igen och sätter en falsk report på henne för att det ska se ut som om hon inte har tillfrisknat.

Som sagt, med hjälp av Mikeal och hans tidning Millenum får han papper och kontakter som göra att Lisbeth till slut släpps fri tills dom bestäms. Under filmens gång händer några mord och skottlossningar och hot sker lite här och där. Super bra film!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0