Hej! För dig som råkat hamna på min blogg kanske undrar vad den handlar om? Den handlar mest om min vardag, men även om något annat som hänt i världen som jag har lust att skriva om. Jag skriver inte för att få så många läsare som möjligt utan för att få "skriva av" mig. Hoppas ni trivs.

Favorit författare

Om jag måste välja en favorit bland alla författare som finns i världen, då måste jag nog välja Nicholas Sparks. Det är egenligen inte så svårt att välja om man har läst minst en av hans böcker. Just nu läser jag Message in  a Bottle. En av kommentarerna om boken, eller snarare om Nickolas Sparks själv är "Nicholas Sparks is the king of read-it-and-weap.... He makes readers cry regulary - and they love him for it" (Sacramento Bee).

En annan kommentar som Palos Verdes Peninsula News skrivit är "Now that we've all seen Titanic... where can we turn to satisfy our appetite for romatic stories involving starcrossed lovers, twists of fate, and boats? MESSAGE IN A BOTTLE makes the reader want to know how it all ends." I början av boken så tyckte jag att kapitlerna var väldig långa, men i kapitel 3 så hände det något och kapitlerna blev plötsligt väldigt korta. Det är knappt så jag kan slita mig från boken för att kunna skriva detta inlägget.
 
Min första Nicholas Sparks bok fick jag av min yngsta kusin härrom året. The Lucky One heter den och jag blev kär från första kapitlet. Den boken har nu blivit film och går på bio just nu. Den ska jag se, inte på bio kanske men hemma någon gång. Jag ska, efter att jag läst Message in a Bottle, läsa både The Notebook och A Walk To Remember, troligtvis de kändaste böckerna av Sparks. Filmerna har jag redan sett om och om igen. Fast det var ett tagsedan nu, lite med avsikt för jag försöker glömma saker ur filmerna så jag inte förväntar mig massa saker ska hända i boken. Men jag längtar tills jag öppnar den första sidan i båda böckerna. Message in a Bottle har oxå blivit filmatiserad, vilket jag har missat helt, men den ska jag se så fort jag läst klart boken.

Sju (7) böcker av sexton (16) har blivit film. Message in a Bottle filmatisterades redan 1999 (bara ett år efter att boken publicerats). Den senaste är The Lucky One. Den senaste publicerade boken är Safe House, och jag tyckte mig läsa någonstans att man håller på att göra en film av den med.

En av de bästa (enligt mig) quoten som finns i hans böcker är "Love is like the wind, you can't see it but you can feel it". Det kan man läsa/höra i boken/filmen "A Walk to remember" som är som jag sagt innan den bästa film jag sett (ang. boken kan jag inte säga för jag har inte läst den än).

Favoritcitat ur boken Message in a Bottle:
She took another sip of her beer. Garrett asked: "Did your therapist say anithing else that you remember?"
  She thought for a moment, then smiled faintly, "As a matter of fact, she did. She said that if I ever came across someone who reminded me of David that I should turn around and run for the hills."
"Do I remind you of David?"
"Not in the slightest. You're about as diffrent from David as a man can get."
"That's good," he said with a mock seriousness. "There aren't many hills in this part of the country, you know. You'd have to run a migthy long way."


Just nu bor Nicholas Sparks i North Carolina, USA tillsammans med sin fru Catherine. De har tre söner (Miles, Ryan och Landon) samt ett par tvillingdöttrar (Lexie och Savannah). Innan Nicholas Sparks skrev The Notebook testade han på bl.a. fastighetsvärdering och att sälja tandvårdprodukter via telefon. Han sålde även läkemedel under en tid innan han fick sin första bok publicerad.
Även om The Notebook är hans första publicerade bästsäljande roman så hann han skriva två andra romaner som aldrig blivit utgivna (ännu - vem vet det kanske kommer?). Dom heter The Passing (1985) och The Royal Murders (1989). De flesta av hans bästsäljare har översatts till mer än 35 olika språk!
Romanerna är inte de förutsägbara romantiska där huvudpersonen/erna lever lyckliga alla sina dagar utan oftast vänder helt plötsligt till något som man först trodde var förutsägbart.

Utdrag från boken Message in a Bottle (Första mötet mellan Therese och Garrett):
   She finally decided to try Island Diving a litte later. It was obvious the man at the store was mistaken. After one last glance at the boat, she turned to leave.
   A man stood on the ramp a few feet from her, watching her carefully.
   Garrett...
   He was sweating in the morning heat, and his shirt was soaked thourgh in a couple of places. The sleeves had been torn off, revealing the tight muscles in his arms and forearms. His hands were black with appeared to be grease, and the diver's watch he had on his wrist looked scarred, as if he'd used it for years. He wore tan shorts and Top-Siders without socks and looked like someone who spent most, if not all, of his time near the ocean.
   He watched her as she took an involuntary step backward. "Can I help you with something?" he asked. He smiled but didn't approach her, as if he were afraid she would fel trapped.
   Wich was exactly how she felt when their eyes met.
   For a moment all she could do was stare at him. Despite the fact that she had seen a picture of him, he looked better than she expected, though she wasn't sure why. He was tall and broad shouldered. Though not strikingly handsome, his face was tan and rugged, as if the sun and sea had taken their toll. His eyes weren't nearly as hponotic as David's had been, but there was something compelling about him for sure. Something masculine in the way he stood before her. 
   Remembering her plan, she took a deep breath. She motioned toward
Happenstance. 


Har du inte läst en enda av hans böcker så rekomenderar jag det varmt!

Trackback
RSS 2.0