Hej! För dig som råkat hamna på min blogg kanske undrar vad den handlar om? Den handlar mest om min vardag, men även om något annat som hänt i världen som jag har lust att skriva om. Jag skriver inte för att få så många läsare som möjligt utan för att få "skriva av" mig. Hoppas ni trivs.

Chewy Oatmeal Cookies

Vad har valnötter, russin, torkade tranbär, havregryn, vetemjöl, bikarbonat, malen kanel,
salt, vaniljsocker, osaltat smör, farinsocker, ägg, apelsinsaft och apelsin skal gemensamt?
Jo, svaret är enkelt. Tillsammans blir det några underbara kakor som man kan ha både till 
frukost, fika och mellanmål!
 
De är väldigt lätta att göra och det går relativt fort med. 
Förutom att smeten ska vara i kylen i 20 min och kakorna i ugnen i 10 min
så skulle jag nog uppskatta att det tar cirka 10-15 min utöver detta. 
 
Rekomenderar detta receptet varmt till de som tycker att de låter gott.
Personligen har jag bara ett ord till dom; Mums
 

ca: 20 kakor
1 dl valnötter
1 dl russin
1 dl torkade tranbär
3½ dl havregryn
1¾ dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1½ tsk malen kanel
2 krm salt
½ msk vaniljsocker
120 g rumsvarmt osaltat smör
1¾ dl farinsocker
1 ägg
1 apelsin, rivet skal från hela och saften från halva
---
Sätt ugnen på 170 grader, varmluftsfunktion.
Grovhacka valnötterna och blanda dem med russin, tranbär
och havregryn i en skål.
Rör samman mjöl, bikarbonat, kanel, salt och vaniljsocker i en bunke.
Vispa smör, farinsocker och ägg fluffigt i en annan bunke. 
Rör ner mjölblandningen och arbeta ihop till en deg. Tillsätt nötblandningen,
apelsinskal samt -saft och blanda noga.
Plasta in degen och låt den ligga i kylen i 20 minuter.
Dela degen i 20 bitar, rulla bitarna till kulor och lägg dem
glest på en plåt med bakplåtspapper. Platta till kulorna lite och grädda
dem mitt i ugnen i cirka 10 minuter eller tills kakorna har fått fin färg.
 
 Receptet kommer från Roy Fares "United States of Cakes"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0