Hej! För dig som råkat hamna på min blogg kanske undrar vad den handlar om? Den handlar mest om min vardag, men även om något annat som hänt i världen som jag har lust att skriva om. Jag skriver inte för att få så många läsare som möjligt utan för att få "skriva av" mig. Hoppas ni trivs.

Nanaimobitar

Nanaimobitar, ja så kallas denna kaka från Kanada.
Härligt krämig med bitar av hasselnötter och mariekex. Avnjutes bäst kall tillsammans med en kopp kaffe - eller kanske ännu bättre - ett glas mjölk.
Det är verkligen ingen hälsokaka detta. Den innehåller bla. 200 g choklad och 400 gram smör. Men de är hur goa som helst och personligen tycker jag att det blir för maffigt att äta för mycket så för mig brukar det räcka att ta en bit åt gången.
 
Botten:
100g smör
100g smält smör
150g kex i småbitar (ex Marie)
½dl riven kokos
½dl hackade nötter (ex hassel)
½dl socker
3msk kakaopulver
2 ihopvispade ägg

Fyllning 1:
200g mjukt smör
9dl florsocker
1dl tjock vaniljkräm (eller marsanpulver)
1 tsk vaniljsocker
 
Fyllning 2:
200g mörk choklad
2dl grädde
100g smör
 
Botten ska in i ugnen ca 10 minuter på 200 grader och sedan svalna.
Fyllning 1 ska bli fluffig och breds på över botten för att sedan skickas in i kylskåpet där den ska stå och stelna till något medan man gör fyllning 2.
Fyllning 2 breds över fyllning 1 och sen in i kylskåpet tills den svalnat helt och inte är rinning. 
Sen är det bara att skära upp och njuta tillsammans med kaffet eller mjölken :)
(för bättre beskrivning så säg till :) )
 
Gjorde kakorna i sommras men glömde ta kort och lägga ut på bilden. Men har några kvar i frysen som jag och killen tar upp ibland och smaskar på så idag passade jag på att ta kort :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0